Zils baneris ar Valkas novada simboliku

No 21. līdz 23. jūlijam Valkas novada pagastos un pilsētā tika aizvadītas informatīvās sanāksmes par iedzīvotāju padomēm. Ikvienam interesentam bija iespēja klātienē tikties ar Valkas novada iedzīvotāju padomju vēlēšanu komisijas pārstāvjiem, lai pārrunātu aktuālākos jautājumus par iedzīvotāju padomēm – to nozīmi, darbību un iespēju līdzdarboties savas kopienas attīstībā.

Zemāk esam apkopojuši biežāk uzdotos jautājumus un atbildes par iedzīvotāju padomju darbību.

Jautājumi un atbildes: 

  • Iedzīvotāju padomēm nav sava budžeta.
  • Saskaņā ar Pašvaldību likumu no 2025. gada visās pašvaldībās ir jāparedz finansējums līdzdalības budžetam vismaz 0,01% apmērā no vietvaras vidējiem viena gada iedzīvotāju ienākuma nodokļa un nekustamā īpašuma nodokļa faktiskajiem ieņēmumiem, kas tiek aprēķināti par pēdējiem trim gadiem.
  • Līdzdalības budžets nav saistīts ar iedzīvotāju padomēm, jo līdzdalības budžeta naudai varēs pieteikties fiziskas personas, kuras ir sasniegušas 16 gadu vecumu, vai normatīvajos aktos noteiktā kārtībā reģistrēta biedrība vai nodibinājums, kurā nav Pašvaldības dalības. Pašas iedzīvotāju padomes nevarēs pieteikties, bet varēs iniciēt pieteikumu ideju. Iedzīvotāju padome ir konsultatīva institūcija, nevis reģistrēta juridiska persona.

  • 2024. gadā Valkas novada pašvaldība uzsāka darbu pie iedzīvotāju padomju sistēmas izstrādes. 2025. gada 30. janvāra Valkas novada pašvaldības domes sēdē tika apstiprināti saistošie noteikumi Nr.1 “Valkas novada Iedzīvotāju padomes nolikums”, kas paredz iespēju iedzīvotājiem Valkas novada administratīvajās teritorijās (pilsētā un pagastos) radīt iedzīvotāju padomes.
  • Pateicoties Kārķu iedzīvotāju izrādītajai iniciatīvai, pašvaldībai ir pamats uzsākt nepieciešamo procesu gaitu, lai sekmētu iedzīvotāju padomju izveidi.

Komisijas sastāvs veidots ar mērķi, lai informētu vietējo sabiedrību par iedzīvotāju padomēm un organizētu to izveidošanas procesu.

Par padomēm izvirzītajiem kandidātiem tiks rīkotas vēlēšanas 9., 10. un 11. oktobrī. Vēlēšanas tiks organizētas klātienē Valkas novada Valsts un pašvaldības vienotais klientu apkalpošanas centros (VPVKAC) tajās administratīvajās teritorijās, kur saņemts iedzīvotāju padomes izveidošanai nepieciešamais kandidātu skaits. 

Detalizētāka informācija par iedzīvotāju padomju vēlēšanām sekos pēc iedzīvotāju padomju kandidātu apstiprināšanas.

  • Iedzīvotājs ir tiesīgs pieteikt savu kandidatūru darbam iedzīvotāju padomē, aizpildot pieteikuma anketu.
  • Kandidātu drīkst izvirzīt arī cita persona, iegūstot viņa piekrišanu. Šajā gadījumā, pieteikumā, nepieciešami gan kandidāta, gan izvirzītāja paraksti.
    • Ar elektronisko parakstu parakstītie pieteikumi jānosūta uz e-pasta adresi valka@pakalpojumucentri.lv;
    • Ar fizisko parakstu parakstītos pieteikumus iesniedz Valkas novada Valsts un pašvaldības vienotā klientu apkalpošanas centrā (VPVKAC) Valkā un pagastu VPVKAC nodaļās.
  • Abos gadījumos tiek fiksēts pieteikuma saņemšanas datums un laiks.

Nē. Padomes locekļiem ir tiesības piedalīties pašvaldības domes un komiteju sēdēs, pārstāvot padomi, tās kompetences jomās.

Nē. Iedzīvotāju padome nav deputātu kontroles mehānisms, bet gan vietējo kopienu iedzīvotāju interešu pārstāvniecība pašvaldības domē.

Jā. Pašvaldības dome par ierosinājumu rīkot publisko apspriešanu lemj ne vēlāk kā vienu mēnesi pēc iedzīvotāju padomes iniciatīvas.

Jā, iesniegumi tiks izskatīti likumā noteiktajā kārtībā.

Pagastu pārvalžu vadītājs ir valsts amatpersona un pašvaldības pārstāvis. Iedzīvotāju padome ir konsultatīva institūcija, kas pārstāv vietējās kopienas intereses.

Tas ir atkarīgs no katra deputāta godaprāta un ētikas principiem.

Pašvaldības darbību atbilstoši Pašvaldību likumam pārrauga Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (VARAM).

Šādā gadījumā iedzīvotāju padome beidz pastāvēt un attiecīgajā administratīvajā teritorijā tiek rīkotas jaunas padomes vēlēšanas.

  • Sanāksmju protokolus paraksta padomes priekšsēdētājs un sekretārs. Sekretāram, jeb sēžu protokolētājam, nav obligāti jābūt padomes locekļu sastāvā.
  • Neskaidrību gadījumā, par protokola noformēšanas principiem, padome var konsultēties ar Valkas novada pašvaldības Juridisko nodaļu.
  • Sēžu protokoli var būt sagatavoti un parakstīti elektroniski.
  • Padome sēžu protokolus nosūta pašvaldības Juridiskajai nodaļai un Sabiedrisko attiecību speciālistam.

Jā, padomes drīkst organizēt sēdes jebkurā vietā, kā arī attālināti. Ja padome, sēžu norisei vēlas izmanot pašvaldības telpas, tas jāsaskaņo ar attiecīgās iestādes vadītāju, vismaz 5 dienas iepriekš.

Nē, bet padomes pārstāvjiem, nepieciešamības gadījumā, tiks nodrošināta attālinātā piekļuve domes un komiteju sēdēm.

Iedzīvotāju padomju vēlēšanu komisija uzaicina ievēlētās padomes uz pirmo sēdi, kurā ievēl priekšsēdētāju, vietnieku un sekretāru.

Pateicamies aktīvajiem iedzīvotājiem, kas bija ieradušies uz tikšanos un uzdeva sev interesējošos jautājumus!

Atgādinām! Kandidātu pieteikšanās iedzīvotāju padomēm norisināsies no 2025. gada 28. jūlija līdz 26. augustam (ieskaitot).

Valkas novads sākas ar Tevi - iesaisties!

Informatīvā tikšanās par iedzīvotāju padomēm Valkā

Ivo Leitis

Sabiedrisko attiecību speciālists
ivo.leitis [at] valka.lv

Saistītas tēmas

Sabiedrības līdzdalība